sábado, abril 16, 2022

Palabras do amigo M. Caldas na memoria do seu tío avó Vitucho, na presentación do meu libro



De esquerda a dereita: Manolo Caldas,
Quico Paz Antón e C. Méixome (Foto: Sunsa)

    Juan Gelman, o poeta arxentino falecido en 2014, escribiu unhas palabras que recolle Carlos Méixome no capítulo 5 deste libro:

    Hay quienes vilipendian este esfuerzo de memoria.    Dicen que no hay que remover el pasado, que   no hay    que tener ojos en la nuca, que hay que mirar hacia    adelante y no encarnizarse en reabrir viejas      heridas. Están perfectamente equivocados. Las heridas     aún no están cerradas. Laten en el   subsuelo de la     sociedad comoun cáncer sin sosiego. Su único tratamiento es la verdad. Y luego, la justicia.

    Mañá será 14 de abril. É para min unha honra poder presentar aquí e hoxe -víspera do día da II República- a Carlos Méixome, quen nos vai falar da obra que ven de publicar hai uns días, en edicións Laiovento, e que ten por título O terror nas Tebras e outras catas na memoria. Claro que Carlos Méixome non é un descoñecido en Goián, pois noutras ocasións xa estivo aquí mesmo, no Centro Goianés, presentando algunha das súas obras ou participando en diferentes conferencias e coloquios.

    Por suposto, quero agradecerlle esta presenza, e tamén quero estender o agradecemento á Comisión  Pola Memoria Histórica Baixo Miño–Louriña e ao Centro Goianés ademáis de, naturalmente, a todos vostedes pola súa asistencia. Propúxome Clara Pousa presentar ao autor; pero, se non lles parece mal, e aproveitando que xa lin o libro, vou dicir algo sobre el.

    Este libro que nos trae Carlos Méixome trata sobre o crime en singular e sobre os crimes en plural. O crime cometido contra Galiza e o conxunto do Estado español no momento no que o réxime republicano de esquerdas (de esquerdas de verdade) buscaba deixar atrás séculos de explotación e miseria. Os crimes individuais realizados polos militares golpistas, polos fascistas e por aqueles que os secundaron, sobre todo entre os anos 1936 e 1939, organizando e executando a persecución e a represión dunha importante parte da poboación do Baixo Miño nos anos do golpe militar contra a  República e da guerra civil. Non só nos fala o autor dos concellos do Baixo Miño, pois tamén hai no libro capítulos dedicados a outras zonas  como Porriño, Mos, A Ramallosa, etc.; pero estando aquí, en Goián, interesa sobre todo destacar o primeiro dos capítulos que titula O terror nas Tebras  e que dedica, con moito agarimo, a Lito Oliveira e a Mario Rodríguez.

    Na miña opinión trátase dun libro que se pode ler ben de seguido, pero una vez lido hai que volver a el de cando en vez, a repasar a cachos; é un libro emocionante, cuxa intensidade aféctanos e o seu contido vai ao cerebro e tamén ao corazón. É un libro que, aínda que está cheo de traxedia e de dor, creo que agora -cando xa esa dor non nos chega en carne viva- aporta esperanza e, por que non dicir, felicidade, ao recuperar o nome e, ás veces, a voz, daquelas persoas que os asasinos e os seus sucesores durante o franquismo, o juancarlismo e o felipismo, pretenderon e pretenden soterrar para sempre; igual que nas últimas décadas preténdese, ao mesmo tempo, diluir ou soterrar a responsabilidade do crime. Parte da esperanza e do triunfo que representa este libro, é incluir tamén aos vitimarios, aos asesinos, aos que executaron, instigaron e se aproveitaron deses crimes; eses que tamén tiñan nomes e apelidos.

    O sufrimento dos perseguidos e represaliados é para nós agora algo moi valioso; unha lección de vida que non podemos desaproveitar; e aínda que todo tipo de persoas foron perseguidas, torturadas e asasinadas (alcaldes e concelleiros, labregas, panadeiros, sindicalistas…), quero destacar aos mestres e ás mestras que como José Cortes, Hipólito Gallego, Josefina Segret… deron aquela “derradeira lección” converténdonos, tantos anos despois, en alumnos deles para sempre.

    Este libro “de historia e de memoria” é para min como un daqueles cofres de tesouriños que moitos tiñamos na infancia; aquelas caixiñas con pequenas pedras, con cunchas, con pauciños ou con algunha nota de alguén que nós importaba moito. Caixiñas que abriamos de cando en vez para volver ver o gardado e sentir o que nós recordaba ou inspiraba. Así, creo eu, hai que facer con este libro, abrilo ás veces para recordar a todas estas persoas vítimas da barbarie que nel están e que elas poidan, co seu exemplo, facer de nós mellores persoas.

    Carlos Méixome Quinteiro- este señor que está aquí, eu a carón seu -naceu en Lalín, criouse en boa medida no Carballiño e, ademais de Compostela e Vigo, a súa vida está ligada asímesmo a Gondomar de Miñor onde reside desde hai ben 30 anos. Adicou moitos anos á docencia como profesor en diversos Institutos de Galiza, sinaladamente no Instituto Escolas Proval de Nigrán no que nos coñecimos hai agora 30 anos e no que durante 10 traballamos xuntos, incluso “moi xuntos” posto que compartimos departamente didáctico e mesmo equipa directiva.

    Ben sabedes moitos que tamén ao longo da súa vida Méixome tivo un papel destacado no activismo político dentro do nacionalismo galego: nunca tivo un cargo político “profesional”, e eu penso que foi unha mágoa que non o tivera. Foi, e segue a ser, un activista cultural, destacando neste eido a tarefa estraordinaria de crear o Instituto de Estudos Miñoráns que dirixiu durante moitos anos.

    E hoxe está aquí, e iso quero destacar, como historiador; como persoa que investiga e dá a coñecer o investigado a través do seus libros, artigos de revistas e conferencias. Moitos dos seus artigos aparecidos en diferentes revistas (A Peneira, Murguía, e outras) foron recollidos no volume titulado Daquí e dacolá (Follas voadeiras 2001-2014); ten publicados libros de historia sobre diferentes asuntos referidos á historia contemporánea: con outros autores escribiu, A ex-Iugoslavia, o conflito dos Balcáns, Cuba, independencia e revolución ou Rusia: das orixes á crise dun modelo; e como único autor, Textos e documentos para a Historia Contemporánea de Galiza; Castelao: unha historia do nacionalismo galego; Catas na memoria. A persecución franquista no Val de Miñor.

    Din que cando o escritor e historiador Johann Wolfgang Goethe morría en Weimar en 1832 as súas derradeiras verbas foron para pedir: “luz, máis luz”. Pois ben, aportar luz é o traballo dos historiadores, é dicir, aportar coñecemento sobre nós mesmos, sobre <os problemas que -en palabras do historiador catalán Josep Fontana- afectan aos homes e ás mulleres que viven en sociedade; problemas do pasado e do presente e, previsiblemente, dun futuro polo menos inmediato>. Esta é a tarefa na que leva moitos anos traballando Carlos Méixome, e é ela a que fai que persoas como Carlos sexan, sí, esenciais.

    O poeta e músico cubano Silvio Rodríguez escribiu nunha das súas cancións que <hay muertos que alumbran los caminos>; pois moitos deles están aquí, neste e noutros libros, e eu tómome a licencia de dicir que, para min, un deses mortos “que alumbran los caminos” é o meu tío avó Vitucho (Victoriano Requeijo Baliño) asasinado polos fascistas en Ferrol en setembro de 1936 cando contaba 29 anos de idade. Pero como a memoria individual é feble e pouco fiable, e a moitas persoas nos falta oportunidade, capacidade ou mesmo o necesario interese ou valor para aportar “luz, máis luz”, é por iso polo que necesitamos historiadores como Carlos Méixome, para que eses mortos non queden esquecidos nas tebras e poidan cumprir a súa función de server de guías, de alumear “os camiños da vida”.

    Con Carlos Méixome e co seu traballo sobre o terror nas Tebras e outras catas na memoria déixovos; déixovos cun traballo para loitar- dito coas súas propias palabras, contra <a sensación de inxustiza que comete un Estado autoproclamado “democrático” coa cidadanía perseguida por un réxime que concentrou e expandiu todas as perversións do século pasado>; un Estado que durante décadas <mirou para outro lado e delegou nas asociacións memorialistas e nos particulares a responsabilidade da restauración da memoria democrática das vítimas da persecución>.

 

Moitas grazas.

 Goián  13 de abril de 2022

Ningún comentario:

Publicar un comentario