Estalotes de San Xoán en San Miguel de Oia |
Cadrou que ao meu tío-avó
Nilo pillouno o do coranovirus en Vigo. Viñera dar unha volta, como fai de
cando en vez, para respirar un chisco, di el. Para saír da casa e non ter que
aguantar a meu avó durante uns días, na realidade. Trouxo, como sempre, un par
de queixos, un de nabiza, curado, e
outro fresco, de tetiña, dúas ducias de
chourizos e un tarro de mel “Antoxo do Carrio”. Ao mel non lle tirou a etiqueta,
pero si aos chourizos; os queixos non a teñen. Meu tío-avó non quere que se
saiba onde merca eses praceres olímpicos, non vaia ser que os produtores se fagan
famosos e, polo moito vender, se envicien nos cartos e despois consideren que é
un negocio e fabriquen purrela. Para protexer estas delicias do padal hai que
manter o segredo, di.
Meu tío-avó para pouco na
cidade. A verdade é que limita a súa
visita a un paseo polo Castro para ollar as Cíes coa nostalxia das dúas viaxes
á outra beira. Unha de ben cativo; outra, que tampouco durou moito, cando Franco
abriu as portas para aliviar as presións demográficas no seu estado de miseria.
Retornou, sendo xa un home, cando, di el, “alá deixei todo”. Ninguén soubo
nunca que era aquel “todo” que alá deixara.
O outro rito urbano co que
cumpre meu tío-avó é deitar sosegadas e apampadas olladas a algunhas das vivendas
das rúas con nomes que ninguén coñece. Gústalle deixar uns bos minutos repasando
os perpiaños enfeitados pola arte dos canteiros. Nesta casa debían poñer o nome
do mestre canteiro e do arquitecto, se é que o houbo, na vez de tanto letreiro
raro, afirma admirado. Co dos letreiros extravagantes refírese ao costume
vigués de poñer nomes estraños ás rúas; Urzaiz, mira ti; Policarpo Sanz, quen
coño sería; García Barbón, un ricachón;
Príncipe ou Constitución, cal deles e delas?, remoe entre dentes mentres achina
os ollos para percibir mellor o Pacewicz da Escola de Artes e Oficios. E
despois as outras, as de América todas entremesturadas que nunca sabes cal é cal. E logo eses sitios non tiñan nomes normais,
porque llos roubaron?, pregúntase fungón.
EMAO-Vigo |
O caso foi que por orde do
mando único tivemos que ficar na casa, cos dous cativos. En total cinco. Os
primeiros días, aínda tal, pero despois das primeiras semanas os rapaces posuídos
polo formigo, non acougaban nin para durmir.
Foi daquela, xa mougados
queixos e chourizos e raspillado o bote de mel,
que acordamos ocupar a casa da tía Evelina, tía do meu tío-avó, non
moito máis vella ca el, viúva sen fillos dende tempo inmemorial e resistente nunha
residencia. Foi o trato que fixeron por teléfono. Iamos para a súa casa en
troques de aireala e que se vise con xente nela por se algo se lle pasaba polas
mentes aos ocupas. Así chegamos, para pasar o resto da reclusión, a San Miguel
de Oia. Parroquia viguesa, en contraposición co outro Vigo, e tamén en
contraste consigo mesma.
Cando o mando único nos
deixou estarricar as pernas, comezamos a percorrer a parroquia amodiño, no silencio interrompido de cando en
vez por un automóbil; no sosego instigado polo murmurio das augas a correr por levadas e regatos; no
rechouchío de paxaros das máis diversas castes, cada día máis ousados na súa
expansión cara a territorios usurpados polo humanos, do mesmo xeito que un
amplo espazo abandonado, por un tempo, pola especulación se converteu en
territorio exclusivo de centos de coellos, acompañados polas súas crías, que, postos en ringleira á beira da
estrada, ollan curiosos os transeúntes mentres reviran o bico; as herbas
vizosas, os eidos inzados de estalotes de san Xoán como había anos que non se
vira, fentos, fiúnchos, pampullos, xestas e codesos brillaban nun florido maio.
Nos apousados paseos, para
el tan necesarios, faciamos un alto cada pouco. Primeiro déuselle por ollar as
palmeiras decepadas pola pandemia anterior, a do bicudo, que a el tanto lle
afectou por lembrarlle as árbores empenachadas aquelas terras nas que “tanto
deixou” e que as xentes de aquí ignoraron, agás que tivesen que apandar cos
gastos de tratalas ou queimar os cadáveres. Aínda que procurabamos non erguer
moito a voz, nin armar barullo, ás veces, sen querer, provocabamos algún que
outro “arrabeacán”, que cando mozo tanto o divertían e agora ben que o amolaban;
a broma consistía en que cando pasaban polo medio das aldeas, de regreso das
festas, na vez de procurar atravesalas con acougo, facíano armando o maior estrondo
posíbel para provocar os cans e
incitalos a un concerto de ladridos que espertase a aldea, o éxito medíase polo
número de luces que se acendían por mor da serenata canina, e a rápida fuxida
para que non os recoñecesen.
Foi naquelas breves andainas
iniciais cando se decatou da diferente nomeada entre o Vigo que deixaramos
inzado de nomes señoriais de tempos pasados e de países americanos e este outro
Vigo onde non había rúas senón camiños que levaban, ou levaron, a algún sitio,
a algún lugar preciso. Uns eran transparentes na súa dirección, aínda que hoxe perdesen
parte do seu evidente significado; o camiño dos Liñares, levaba onda a capela
da virxe que fecundaba os campos de liño; o da Ermida, aínda que cun extemporáneo “H” inicial, ao lugar onde antes estivera,
en tempos recuados, a igrexa; o da Lavandeira, o da Pedreira, o do Silval, o
das Figueiras, o do Outeiro, o do Loureiro, o dos Lagos ou o das Rochas, que
leva a un sitio onde xa non quedan rochas, ou o camiño da Verdella, inzada de
plantas miúdas, ou o de Vilaverde, ou o sinxelo camiño da Volta. Outros, xa non
tan nidios, conservan a eufonía de vellos traballos labregos, como o camiño da
Devesa, onde houbo árbores, é aínda hai, non moi mestas; o da Senra de Abaixo,
ou seara; o de Bouzó, o do Rozo, o do Toucido, o da Estea. Ou referencia a
persoas: o da Matoca, onde a fonte da Matoca, o da Pichoca, o de Currás, o do
Sixtro, o de Amariz ou o das Roteas. Outros limítanse a indicarnos a aldea á que nos levan, como o camiño de Mide ou o de
Oia. Non se trata de levantar acta dos camiños, senón só de resaltar as súa
denominación.
Por un e outro sendeiro
fomos alongando os paseos segundo o mando único nolo ía permitindo. Detiñámonos
ante unha casa ou outra. Unhas restauradas de xeito ben aquelado, outras con
discutíbel gusto; vivendas de tipoloxía variada, unhas, con aire de chalé de
novo rico, outras, con colorido rechamante, o que nos fixo lembrar un
comentario do arquitecto Gallego Jorreto, hai moitos anos e non moi lonxe de
San Miguel de Oia. Dixo o meu conterráneo do Carballiño, onde ambos, e moitos
outros, estivemos de paso, algo así como
que aos paisanos, como aos nenos, había que esconderlles a caixa das pinturas.
En fin, ata ollamos vivendas cun coidado deseño contemporáneo. De todo se podía
atopar naquel revoltallo de camiños que ían e viñan, moitos deles sen saída por
remataren nun portalón, nun muro de peche ou nun arame verde arredor do predio,
naquel eido onde remataba a antiga servidume de paso.
Nas casas máis vellas, tanto
nas mellor conservadas como nas máis estragadas, pero tamén en moitas de nova
planta, aparecía, maxestoso, un hórreo ben coidado, mesmo ás veces case encanastrado
nunha vivenda á que lle dificultaba o seu acceso; non é un aditamento trampulleiro
de chalé de rico, senón o que mantén a bandeira ergueita dunha economía labrega
que non hai moitos anos mantiña os seus habitantes, aínda que hoxe a gran
maioría sexan man de obra terciaria. Aínda así con tempo e ganas, eles ou os máis maiores, eran quen de telo
aquelado no medio duns xardinciños con rosas e por tras deles coidar unhas
hortas máis ou menos extensas que ás veces se iluminan con vangardistas instalacións
de espantallos. Unha actividade agrícola limitada á horticultura pero ben viva
nesta, como en moitas outras, parroquias da autodenominada primeira cidade de
Galicia.
Coas ovellas, a vaca e as Cies de fondo |
De certo que o deseño
xeográfico de San Miguel é un tanto chusco, ao xeito dun triángulo isósceles
atravesado por dúas paralelas. A base é a franxa costeira, dende a estrema de Coruxo
ata a de Saiáns. A estrada, denominada oficialmente Pontevedra-Camposancos,
fragmenta o polígono e deslinda o núcleo habitado dun escaso anaco de monte e, case
en paralelo, a estradiña que ocupa os vellos terreos da liña férrea do tranvía
Vigo-A Ramallosa afasta do resto da parroquia un mundo tan contraposto como o
de Vigo-centro e o Vigo periférico.
Entre a “autovía”, así se
segue a denominar, con incríbel fantasía, a primeira estrada da rede
autonómica, inaugurada por Fernández
Albor en 1984, e a franxa costeira, desenvolveuse o vello núcleo mariñeiro, e
nunha determinada altura asentáronse varias conserveiras, hoxe desaparecidas, e
os seus propietarios.
Nesa franxa xa non hai
camiños, senón rúas. As vivendas non teñen hortas, senón xardíns con plantas con
máis avoengo que as vulgares rosas, e árbores
máis exóticas que o limoeiro, e as vellas casas con discreto aire de pazo
pétreo e tella do país, moitas deseñadas por Gómez Román, ficaron arrodeadas por
chalés acaroados de mal gusto denominados “urbanizacións”, aderezados, de cando en vez,
por algunha que outra vivenda con devezos de amosar estatus.
Eu explícolle a meu tío-avó
Nilo que Vigo medrara por absorción, que non era como a Coruña e que, en fin,
Galicia é territorio propio para vivir esparexido, que por iso non temos unha
gran cidade…
El retrúcame cun déixate de
lerias, cada un vive como lle parece ou como pode e os que catan as leitugas ou
os tomates da horta, agás os parvos que tamén os hai, non as vai mercar ao “super”.
En San
Miguel de Oia, no maio do coronavirus
Publicado en A Nova Peneira, xuño de 2020
Publicado en A Nova Peneira, xuño de 2020
Ningún comentario:
Publicar un comentario