Déixovos a entrevista que me fixo Cilia Torna como adianto do traballo sobre a represión no Baixo Miño (30/12/1920) que mañá publicará Nós-diario. Agardo que sexa do voso interese e sirva para que quen aínda non o faga merque o xornal ou se faga socio que ben o merece.
A Guarda, tomada o 28 de xullo, e Tui,
conquistada o 26, foron as últimas localidades galegas en caer en mans dos
franquistas, na súa opinión a que respondeu esa capacidade de resistencia?
Hai
varias razón que o explican. Primeiro que aínda que o bando de declaración de
guerra se le en Vigo contra o mediodía do 20 de xullo e mesmo se fai unha carnizaría
na Porta do Sol, a resistencia na cidade continuou nos Choróns e Lavadores co
apoio de xentes da Louriña e Baixo Miño, o que tivo ocupado o groso das tropas
da cidade. En segundo lugar, as forzas da fronte popular estaban ben
organizadas e responderon con rapidez, tanto porque contemplaron dende moito
antes a posibilidade do golpe como pola rede comarcal tecida polos cenetistas e
os agrarios da Federación Provincial Agraria que empataban cos galeguistas.
Houbo, mesmo, unha tentativa de coordinación da resistencia a nivel intercomarcal:
o dirixente anarquista Pepe Villafines e outros levaron unha camioneta chea de
peixe a Tui e trouxérona cargada de fariña que non había en Baiona. O Val de
Miñor caeu en mans dos sublevados na tarde do 24. En terceiro lugar as forzas
armadas leais, carabineiros e a dotación do cabo Fradera, dirixiron, e
efectuaron, a resistencia na chamada batalla do Cerquido ou da Volta da Moura.
Logo pagaron coa vida. Finalmente, unha vez caído Tui, houbo intentos de cortar
o acceso á Guarda voando as pontes de Baredo, na estrada de Baiona, e
Forcadela, na de Tui.
Adoitase afirmar que o terror foi
proporcional ao nivel de organización social do bloque democrático e sobre todo
á resistencia aos golpistas, cal foi logo o alcance da represión nas terras do
Baixo Miño?
Mentres
que en moitos lugares os castigos e asasinatos céntranse en dirixentes
sindicais ou cargos políticos, no caso de Tui a causa que instrúe o capitán
Maximino Méndez, a quen citamos na nosa colaboración, vai dirixida contra as
clases medias tudenses, contra persoas de relevo social e económico, como os
médicos Alejo Diz Jurado e Dario Álvarez Limeses, o construtor Serafín
Fernández e o seu fillo Julio, o comerciante Domínguez León ou o director da
oficina de correos, José Felipe Muñoz. No caso da Guarda chega co exemplo do
alcalde Brasilino Álvarez, un abastado propietario que lle respondeu aos
militares “los pueblos no se toman por telefono” e agardou a chegada da
heteroxénea tropa de Buhigas para entregarlle o mando do concello. Logo fusilarano,
ao igual que os tudense que citamos e os mandos de carabineiros e do cabo
Fradera. Só no rexistro civil de Tui, ata abril de 1939, hai 128 entradas de
asasinados, mortos en “enfrentamiento con la fuerza” ou fusilados.
Significa no seu traballo o papel chave dos
militares na liquidación do réxime republicano no Baixo Miño e a súa función
central no operativo represivo cunha especial referencia ao capitán
Peñarredonda, primeiro alcalde franquista de Tui, que destacaría do mesmo?
O golpe
planéano, ordénano e execútano os militares, que son tamén os que controlan a
limpeza da retagarda, directamente ou a través da garda civil, que é un corpo
militar. Coido que o militarismo franquista foi tan habilmente perverso que
conseguiu alterar a memoria da persecución convertendo en malvados os falanxistas,
que o eran, pero sempre interviñan supervisados polo militares, mentres que a
actuación do exército convertérona en necesaria para poñer orde. E a mesma
perversión da memoria que se fixo co de “nada fixera”, “foi por envexas”, “por
amoríos”, etc...
No caso
do Baixo Miño está ben claro, quen dirixe a represión é o futuro tenente
coronel Peñarredonda, o capitán Méndez, o tenente Buhigas, o capitán da garda
civil Teresa ou o capitán Eduardo Rodríguez. Algúns deles africanistas por
experiencia e formación e todos admiradores do militarismo prusiano, do
heroísmo grandilocuente e da disciplina enfermiza que agochan perversións
elitistas e antihumanas.
Repara
no seu traballo no labor represivo das milicias falanxistas, cuxa actuación xa
foi sinalada nos libro de memorias de Darío Álvarez Blázquez, Juan Noia ou
Josefina García Segret, cal foi o seu papel no conglomerado do terror?
As
memorias de Darío Álvarez Blázquez están soltas en artigos de prensa e algunha
revista publicados en 1976 ou nos primeiros meses de 1977. É unha pena que
aínda non se reunisen nun volume, nin se homenaxease a unha das primeiras
persoas que foi quen de poñer negro sobre branco os seus recordos da represión
en Tui. O libro de Segret e Noia son posteriores. O de Josefina é unha edición
de 1982 que pagou do seu peto e tivo pouca difusión. As memorias de Noia
publicáronse en 1996, dezaoito anos despois de aprobarse a constitución, a
edición venezolana de 1976 circulou case clandestinamente e chegou a moi pouca
xente.
Das
súas memoria desprendese o labor dos falanxistas ou cívicos locais como
denunciadores, perseguidores, acusadores, torturadores e asasinos, pero sempre
ás ordes ou co consentimento do mando militar.
Sendo Tui sé episcopal e polo tanto unha
cidade cun importante peso da Igrexa, cal vai ser o papel das xerarquías
eclesiásticas e do clero no seu conxunto na trama represiva?
Quizais
a palabra que mellor a pode describir sería “cinismo”. Evidentemente Tui era
unha cidade moi mediatizada pola igrexa: bispo, cóengos, profesores do
seminario e uns 200 seminaristas, ademais dos curas das parroquias. Ata o
centro da resistencia republicana estableceuse no seminario que estaba baleiro
polas vacacións.
Sabemos
ben que non foi a intercesión divina senón a actitude dos carabineiros leais á
República, do panadeiro Gumersindo, líder da CNT, dos dirixentes democráticos
aos que logo lle furtaron a vida no alto do Aloia ou en San Domingos. Disto non
fala a Crónica Diocesana. Antonio García García, bispo dende pouco antes da
proclamación da República e protagonista de graves tensións co goberno
municipal, agradeceu a Deus a súa protección e esqueceuse dos seus protectores
reais, aos que non dubidou en condenar cos decisivos informes dos seus párrocos.
Ningún comentario:
Publicar un comentario