Antigo campo da feira entre a alameda
e a actual praza do emigrante.
Máis non
tantos como para recordar , como dona Emilia, cando “La marejada de la feria
cubría a Vilamorta”. Daquela, o campo da feira era a praza maior, a do concello, da constitución,
da república, ou do “generalísimo”, que de moitas formas a alcumaron, segundo
as épocas. Aínda que si podo lembrar o día de traballo para as xentes do
comercio ou mesmo de goce para uns mozos que procurabamos o contacto con
míticas xentes nacionais e populares cando iamos xantar unha ración de polbo,
unha posta de vitela, media peza de pan de Cea e un neto de tinto de Cabanelas,
preto de becerros e cochos, de tratantes con tesoira, gardapós e caxato e de paisanos
sumidos na dubida entre a escaseza da oferta ou volver para a casa co animal
sen vender. Agora, xa non mozos, relembramos aqueles aires, cando podemos, na
feira de Santos, no Monterroso dun tempo que xa foi.
Aquela
feira rememorouna sobre o papel dona Emilia en 1884, probablemente, xa en crise
o seu matrimonio, durante unha viaxe por Europa: “Asemejabase a una gran coral
o sinfonía compuesta de voces humanas, relinchos de bestias, gruñidos de
cerdos, mugidos de vacas, terneros y bueyes, pregones, riñas, cantares,
blasfemias y sonidos de instrumentos músicos”.
O novo campo da feira en 1945. Foto Rizo. |
“(…) se veían las olas,
un bullir de hombres y animales entreverados, embutidos por decirlo así los
unos en los otros. Entre la masa de aldeanos se abría camino frecuentemente un
rebaño de seis u ocho becerros, asustados, en dramática actitud; una mula
llevada del diestro formaba corro, disparando un semicírculo de coces; oíanse
chillidos y ayes de dolor, pero los de atrás empujaban y el hueco volvía a
llenarse; un jaco, excitado por la proximidad de las yeguas, se encabritaba
exhalando desesperados relinchos, caía al fin, y mordía, hidrófobo de celo, lo
primero que encontraba. Los mercaderes de hongos de fieltro hacían muy rara
figura, paseando su mercancía toda sobre la cabeza: una torre de veinte o
treinta sombreros, semejantes a las pagodas chinas. Otros traficantes vendían,
en un mostrador portátil colgado del pescuezo por dos cintas, ovillos de hilo,
balduque, dedales y tijeras; los vendedores de ruecas y husos los llevaban
alrededor de la cintura, del pecho, por todas partes, como el inhábil nadador
lleva las vejigas; y los sarteneros relucían al sol, á modo de combatientes
feudales”.
Naquela
feira podíase mercar de todo, dende uns papeliños de cor rosa claro que,
humedecidos nun prato, non deixaban mosca viva, ata a séneca, un po branco para matar ratos, que se apañaba nos espatos calcarios
que forman unha das vertentes do Avieiro, e a infeliz Leocadia, contrapunto de
Nieves, tomou disolvidos en auga para pór
fin a unha vida arrastrada polo reseso romanticismo do Cisne.
[1] A feira de fin de mes, sempre foi de menor importancia que a do dezaseis,
e tamén de máis recente creación,
celebrase dende 1872. A do dezaseis seica se remonta a tempos baixomedievais
como privilexio a favor do Mosteiro de Oseira.
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