martes, decembro 05, 2017

A última representación da traxedia


O actor de intensa presenza, grande coma un  touro, ollos bovinos, níveo cabelo, rostro embarbado,  érguese, con pulcritude militar e tronante voz  xupiteriana para reclamar a súa verdade: Non son un criminal de guerra! Tira do peto un frasquiño de escuras esencias e anuncia a súa propia morte. Verte a cicuta na gorxa e derrúbase baixo a súa propia corpulencia divina. Entre renxeduras metálicas, as cortinas, obedientes á autoridade do TPIY,  ocultan a escena.

Era un profesional da representación. Enxeñeiro, graduado en Humanidades, doutor en filosofía e socioloxía, director teatral, de series dramática para televisión, de documentais, dun filme de aires etnográficos, guionista, escritor, político... un torrente balcánico. Naceu, ao sur de Mostar, no Estado Independente de Croacia creado por Pavelić e os seus aliados nazi-fascistas; hoxe Bosnia-Herzegovina. En 1991 alistouse nas Forzas Armadas Croatas; chegou rapidamente ao xeneralato. Fíxose famoso por ordenar a destrución da ponte de Mostar, construída no século XVI sobre o Neretva, símbolo, xunto á biblioteca de Saraievo á que nos referimos hai uns días, da arquitectura otomá.


Hai paralelismos. Quen ordenou bombardear con fósforo a biblioteca da capital bosníaca, o serbo-bosníaco Nikola Koljević, era un brillante profesor de Universidade, especialista en Shakespeare. Carecía da presenza física de quen hoxe falamos, o croata-bosníaco Slobodan Praljak, pero ambos semellaban dotados dun alto sentimento tráxico, propio das xentes duns Balcáns reiteradamente violados pola historia. O profesor faleceu empapado en alcol nas rúas de Belgrado, o director teatral suicidouse ante os ollos do mundo. De seguro que coincidían en que sobraban os “turcos”, así lle chamarían eles aos musulmáns asentados no corazón balcánico dende hai cinco séculos, encerellando entre a Gran Croacia que uns desexaban e as arelas da Gran Serbia para outros. Ningún deles era un brután, un inculto campesiño, un violento montañés, un galo adolescente..., pola contra presumían de sensibilidade intelectual, de títulos académicos, de creatividade artística, de imaxinación... tanta como para queimar bibliotecas ou derrubar pontes centenarias.

Aquel expansionismo serbio que se consideraba o amellorado, o  vinculeiro, o herdeiro da imposible Iugoslavia argallada polo monarquía, no seu momento, e polos equilibrios que Tito, de pai croata e nai eslovena, tecía na capital serbia. Cando Tito desapareceu houbo que remover o modelo federal e o fracaso do denominado socialismo autoxestionario. Daquela desencadeouse a brutalidade, denominada finamente “limpeza étnica”, isto é, o costume humano de eliminar o  diferente. Yuval Noah Hariri escribe no seu Sapiens. De animales a dioses. Una breve historia de la humanidad (Debate, 2015) cando se refire á extinción dos neandertais: “Bien pudiera ser que cuando los sapiens se toparon con los neanderthales el resultado fuera la primera y más importante campaña de limpieza étnica de la historia”. Non só cómpre coutar as disposicións asasinas senón sobre todo evitar as situacións para que a morte se apodere da tribo.

Quen primeiro deu a nova da morte de Slobodan Praljak foi a televisión croata. O actual primeiro ministro deste país presentou as condolencias ante os familiares e considerou a sentenza como inxusta. A Karadžić non o detiveron ata 2008 e a Mladić ata o 2011 e, sobre todo neste caso, as rúas de Belgrado enchéronse de xente protestando contra a decisión do goberno serbio.

O relato das guerras civís balcánico/iugoslavas non é compartido dende hai séculos. Esa carencia amosouse con toda a súa brutalidade no horror do primeiro quinquenio dos anos noventa. Esa ausencia de relato común e as ansias das potencias europeas por repartirse o pastel iugoslavo, despois da derrota do imperio do mal, o do leste, desencadearon a última gran guerra en territorio europeo.

Hai países con pasados tan difíciles que precisan séculos para esquecer. Na Iugoslavia, cincuenta anos non foron suficientes.

Luns, 4 de decembro de 2017





Ningún comentario:

Publicar un comentario